Wednesday, January 4, 2012

Happy New Year 2012

Wah.!!.Tahun 2012 sudah datang..Merenung balik 2011, macam-macam kenangan dah dilalui. Samada kenangan sedih atau yang menggembirakan. Dapatlah disimpulkan kenangan 2011 sebagai 'Rojak Pasembur'. Ishhkk!!!...Terasa nak pergi Penang makan pasembur la pulak...

Tahun 2011 agak balance sikit perasaan sedih dan perasaan happy. Dengan sedih habis kontrak kerja, duit tak cukup (Duit pernah cukup ke??), projek tak jalan, kena marah dengan majikan, kena maki dengan customers dan macam-macam lagi. Yang seronoknya pulak, dalam tak berduit, dimurahkan rezeki untuk berjalan-jalan makan angin. Memang makan angin betul-betul sebab bajet ciput. hahahaha..

Dalam tahun 2011, destinasi bercuti yang sempat aku jejak adalah Kota Kinabalu, Pulau Langkawi, Penang, Melaka, Johor Bharu, Singapore, Bali, Port Dickson, Cherating, Fraser Hill, Cameron Highland...Banyak jugak ye..!! Syukur pada Tuhan kerana diberikan kesempatan ini.

Walaupun banyak dugaan dan rintangan dalam kehidupan ini,  hati tetap kena berlapang kerana semuanya adalah rancangan daripada Maha Esa.  Yang sedihnya kita anggap sebagai ujian dan yang pengalaman seronoknya pula kita anggap sebagai nikmat Tuhan. Selepas 2011, kita perlulah melihat ke depan - 2012...Banyak perancangan dah dibuat dan aku berharap rezeki kami sekeluarga dilimpah-ruahkan lagi supaya segala perancangan akan terlaksana...Cabaran untuk 2012 nampaknya agak getir sedikit tapi aku sukakan cabaran. Redahh je..!!! Jika tersekat walaupun kita sudah berusaha 110%, hanya padaNya kita berserah. Siapa tahu, mungkin ada perancangan yang lebih baik buat kita?..

P/S: Nampaknya lambat lagi lah aku update cerita Bali sebab sekarang sangat sibuk!!!...

Friday, December 16, 2011

Sampai Juga aku ke Bali- Indonesia

Entry ni kira preface dululah untuk cerita aku ke Bali-Indonesia..Akan aku pecahkan kepada beberapa part untuk trip ni kerana masa yang tidak mengizinkan. Manalah masa nak kasik izin, bila year end macam-macam report nak kena hantar. Pastu 2012 punya budget & plan nak kena submit sebelum habis tahun. Mampus aku kalau camni. Entry untuk trip Guangzhou tu aku sambung kemudian sebab nak buat entry Bali dulu..Kiranya trip Bali ni yang paling hangatlah sebab baru je balik..

Tiket ke Bali ni aku beli semasa promo bulan February itu hari..Murah woo..! Tapikan berjanggut gak lah menunggu masa perginye - 10 bulan! Takpelah, asalkan dapat tiket murah. Ingat senang ke nak dapat 2 return tix ke Bali harga 200++ je...Terima kasih Pakcik Tony!!! (Motif aku ucap terima kasih??..Poyo je!)

So, hari yang ditunggu telah sampai...Arakian kisahnya pergembaraan hamba bermula begini..Pada suatu hari,

Hari Pertama - Ahad

Flight aku jam 6.30pm. So, jam 3.00pm dah gerak dari rumah. Mula-mula plan nak ambik bas je ke LCCT tapi terpaksa kensel disebabkan time balik dari Bali sampai LCCT jam 12.55am. Takkan nak tidur airport pulak sementara nak tunggu bas keesokkan harinya. Maka, drive lah kereta ke LCCT. Tolak awal sebab plan nak parking dekat lot parking FREE. Nak parking berbayar RM150 lah pulak sebab 4 hari. Sayang woo duit. Banyak benda boleh dibuat kat Bali nanti dengan RM150 tuu..Parking FREE dekat depan Tune Hotel ye kawan-kawan. Di belakang klinik Pusrawi/Food Court/GME Factory. Nak tahu kat mana area FREE Parking tu, tengok map dekat bawah ni..

Sampai di GME Factory, punyalah banyak kereta parking dekat area ni. Daripada sekecik-kecik kereta sampai kereta mewah pun ada parking disini..Itulah dia semangat CHEAPSKATE Malaysian termasuklah aku ni..Hahaha..Selepas berputar 1-2 pusingan, maka aku berjaya mendapat parking di belakang foodcourt. Menapaklah aku lebih kurang 800 meter ke terminal LCCT selepas memastikan kereta telah dikunci.

Waktu penerbangan on-time dan mendarat di Ngurah Rai Airport pun on-time. Visa adalah on arrival bagi pengunjung-pengunjung negara ASEAN. So, just jalan straight je lah ke kaunter immigration. Owh, untuk airport pickup aku telah menggunakan Ceria transport seperti yang direkemen kan oleh Shah_rule. Hanya email je pakai form di website dan company akan balas bagitahu akan ada orang tunggu di airport pegang nama Azam. Charge dia Rp51.000! Sebaik sahaja sampai ke pintu keluar airport, aku dah nampak banyak  kad-kad nama terpampang menanti penumpang dan salah satunya adalah kad nama aku yang dipegang driver dari Ceria transport sudah menunggu. Sangat efisyen!!!..

Side note: Apsal akunye airport pickup dia charge Rp51.000 walaupun di website dia charge Rp36.000 untuk ke Tune Hotel Kuta?..Padahal 100 meters je jalan kaki dari Matahari Guest House tu..

Dalam perjalanan, driver kami bernama Budhi menawarkan perkhidmatan tour ke Kintamani pada harga Rp400.000. Sebenarnya, kami tidak mempunyai plan untuk hire tour guide semasa di Bali ni. Semuanya macam nak redah sendiri je. Siap dah buat budget sewa motor untuk 3 hari lagi. Map Bali pun dah install masuk ke Garmin phone aku. Jadi aku pun buat jual mahallah. Tetapi setelah memikirkan 2-3 kali, aku merasakan better ambik tour guide disebabkan aku pertama kali ke Bali dan tidak familiar dengan jalan nya..Tapi Rp400.000 masih mahal. Tiba-tiba Budhi menawarkan Airport Drop dimasukkan sekali dalam fee Rp400.00. Aku pun apalagi, terus bersetuju untuk menggunakan servis Budhi bermula jam 8.00 pagi esoknya. Itinerary nak kemana sudah pun aku sediakan, cumanya aku akan diskas dengan Budhi lagi besok kemana kami hendak pergi.

Sampai di hotel, terus check-in. Di sini aku dah booked bilik di Matahari Guest House sebulan yang lepas untuk 3 malam. Aku dapat rate Rp250.000 per night. Pada mulanya aku nak stay di Tune Hotel Kuta tapi harga Tune Hotel agak mahal untuk booking last minit. So, guest house pun guest house lahh..Tetapi apabila aku masuk ke bilik, pandangan sudah bertukar karena (huh!klasik pulak pakai karena..) biliknya agak lumayan untuk stay berdua-duaan. Kami diberikan 2 botol aqua percuma serta tak perlu membayar extra untuk aircond serta towel..Siaran TVnya pula ada 70 channels termasuk movies..Ini pun tak perlu bayar extra tauuu...Huhuhuhuu...Nahh, lihat gambar bilik di bawah...

Selesai, menukar baju..aku keluar ke Kuta Square untuk membeli sedikit makanan dan minuman. Ketika jam 11pm, banyak kedai sudah pun tutup termasuklah Matahari Mall. Aku singgah di kedai 24jam untuk membeli barangan keperluan dan kemudian singgah di KFC untuk membeli supper. Wahh, Burger Deluxe KFC sgt murah..Rp5500 je sebijik. Pantas aku menyambar 2 biji untuk kami berdua. Portionnya agak kecil tapi cukuplah buat bekalan supper.

Selesai membeli, kami berjalan pulang ke hotel. Tak jauh rupanya lokasi Matahari Guest House dengan Kuta Square. Dalam 300 meters sahaja. Jadi, mudah bagi kami nak bergerak kemana-mana. Tapi jalan agak gelap di waktu malamnya. Sampai di bilik, burger KFC terus kami jamah..Setelah perut kenyang dan hati senang kerana segala perancangan untuk besok sudah disiapkan, kami pun padam. Senang hati tanpa kami mengetahui besoknya akan ada masalah besar menanti....Takdelah besar sangat tapi spoiled our mood juga.....

To be continue.....

Tuesday, December 6, 2011

Trip KL - Bangkok - Hongkong - Guangzhou

Trip ni dah lama aku pergi tahun 2010 tapi tak pernah aku catat perjalanan aku ni dimana-mana blog mahupun forum. Mungkin penyakit 'M' aka 'Malas' sangat kuat di ketika itu ataupun aku terlalu sibuk dengan hal yang lain..Entahlah..Plan asalnya nak ke sana berempat tapi last minit terpaksa cancel disebabkan ada masalah domestik yang amat sukar untuk diselesaikan di kala itu..Jadinya pergi solo je lah..Trip aku ni tujuannya lebih kepada mencari peluang bisnes sambil makan angin sorang-sorang. Jadiknya, popular tourist spot memang aku akan skip jika tidak berkesempatan.

Hari Pertama

Aku beli tiket MAS dari KL ke Bangkok sebab bila aku buat comparison MAS dengan AirAsia, return tiket MAS adalah lebih murah. Owh, lupa nak cakap, dari Bangkok ke Hongkong, aku redeem points Emirates. So dapatlah tiket free. Cuma kena bayar airport tax je dalam RM150++..Sudah lupalah exact figure berapa masa aku bayar tax tu..Points pulak aku dapat collect masa travel extensively ke Middle East di tahun-tahun sebelumnya.

Masa tu Burj Dubai pun belum siap lagi..Tapi bila siap sekarang nama dah tukar ke Burj Al-Khalifah..

Sampai di Airport Suvarnabhumi dah malam. Disebabkan sampai masih awal malam, aku terus mencari bas untuk ke guesthouse Baan Hualampong yang terletak berdekatan dengan stesen keretapi Hualampong. Tambang teksi agak mahal THB400. Kalau bas, tambangnya hanya THB150. Pastilah yang murah menjadi pilihan hatiku. Selepas menunggu hampir 30 minit, bas ke Hualampong pun sampai. Basnya agak selesa dan dipenuhi ramai backpackers mat saleh berbanding locals. Aku ni kiranye locals lah ye..Perasan lebih aku ni..

Welcome to Thailand at Suvanabhumi Airport, Bangkok

Sampai di stesen keretapi Hualampong, aku perlu menapak ke guesthouse Baan Hualampong lebih kurang 300 meters. Agak senang nak cari guesthouse ini sebab map yang agak detail telah diberikan di laman web. Billik sudah pun di booking sebelum sampai. Harga hanya THB290 sahaja tempat menginap aku malam ni. Bilik yang basic beserta kipas dan shared bathroom. Lepas letak bag dan buat apa-apa yang patut, aku pun keluar mencari makan dan beli berus gigi..Lupa bawak berus gigi lah pulak..Nak makan tapi terasa macam dah lewat. Akhirnya beli roti dengan air bawa balik bilik makan sambil surf internet tumpang WIFI guesthouse sebelah..Cukup masa PADAM..!!

Hari Kedua

MRT merupakan transport yang agak bagus sama seperti sistem LRT di Kuala Lumpur. Jadik aku beli kad One Day Travel yang bernilai THB120 untuk jimatkan kos.

Disebabkan hari ini hari Sabtu, awal-awal pagi aku memilih untuk ke Chatuchak weekend market. Tidak dibuka pada hari bekerja ye.!.Dengan menaiki MRT, aku turun di Chatuchak Park. Besar rupanya Chatuchak market ni..Dengan panasnya yang amat memeluhkan aku, aku berjaya menghabiskan segenap kawasan..Tak ada benda pun aku nak beli walaupun barang-barang agak murah kerana aku ni bukan kaki shopping dan takde plan nak membeli di sini. Nak tengok je apa yang dikatakan sebagai Chatuchak market ni.. Lepak sekejap di kedai kopi sebelum aku chalo ke Siam Square dengan menaiki BTS Sky Train. Best jugak sistem MRT di Bangkok ni. Bahagian atas rail track, bahagian bawah dia buat jambatan untuk pejalan kaki. Kalau tak nak naik MRT, jalan je sebab shopping centre berdekatan antara satu sama lain. So, aku pun menjalankan aktiviti mall hopping bukan shopping ye..Habis semua mall aku singgah. Dari Siam Square ke Siam Paragon, Central World sampai ke MBK, patah balik ke Platinum di Pratunam. Apa pun aku tak beli dan aku sangat regret kerana tidak membeli t-shirt di MBK kerana murah dan sangat banyak pilihan.

Aku berhenti minum di Gloria Jeans Coffee sambil melayari internet percuma di situ. Sambil-sambil itu mengklik-klik beberapa keping gambar kawasan sekitar. Disebabkan dah setahun lebih aku pergi ke sana, gambar-gambar agak kurang sedikit disebabkan gambar semuanya telah ku simpan dalam arkib. Ambik masa sikit lah nak korek balik arkib tu. Dah seharian merayap di area mall Bangkok ni, aku pun menapak pulang ke guesthouse. Lepak sekejap di bilik sambil melayan perasan dan malamnya aku keluar untuk ke kawasan Patpong. Saja nak tengok apa yang bestnya dekat sana. Turun saja MRT, terus cari makan. Kemudian, aku pun melalui red light area. Fuh..!! Kalau iman aku tak kuat, mau lucut lutut aku melayan ayam-ayam disitu..Ada yang tulin dan ada juga yang 'tulen', agak susah untuk dibezakan.Bergetar-getar dan meronta-ronta aku menahan perasaan gelora nafsu seorang lelaki dan tidak menghiraukan panggilan untuk singgah. Dosa wehh..

Selepas puas melawat kawasan lagak seorang YB di red light district ni, aku pun mengatur langkah pulang ke sarang. Kena bersiap sebab pada keesokkan harinya flight ke Hong Kong. Siap ke hapa bendenya setakat satu bag je..Poyo..!!

Hari Ketiga

Beg dah kemas..Check-out sudah..Aku pun bergerak ke stesen keretapi Hualampong untuk mengambil bas yang sama ke Airport Suvarnabhumi. Breakfast macam orang kaya di airport. Aku bayar THB430 untuk breakfast pagi tu. Kalau tak silap, aku bayar untuk 2 menu, nasi goreng dengan pulut mangga. Itu yang jadi mahal.KemMasa untuk boarding dah sampai. Masuk je pesawat Emirates, terus sahaja stewardess pelbagai nationality greet aku. Walaupun aku tahu sapaan tu semuanya plastik je dan sebahagian daripada tugas mereka, aku membalas balik sapaan mereka. Tetiba ada seorang awek stewardess nih tegur aku...Lepas berkenalan pendek, rupanya dia adalah Malaysian..Yang syoknye aku mendapat layanan lebih sikit daripada pax lain kerana setiap kali dia lalu sebelah seat aku mesti dia akan tanya aku nak mintak apape ke..Aku pun ambik kesempatanlah...Tamakkan aku ni...!!.

Penatlah mengarang...Sambung PART 2 pulak lah....

Monday, December 5, 2011

Awesome AirAsia is coming with new PROMO

Wahh! AirAsia akan mengadakan PROMO terbaru bermula 8/12/2011 ni..Teruja benar nih aku nak memenuhkan jadual travel untuk tahun depan..Apakah 10sen? RM10?...Nak je aku selak tengok nombor bawah banner tu..
Walau terpaksa tahan dengan lidi kelopak mataku ini, akan ku tunggu PROMO yang ini sebab aku ada 2 misi untuk dicapai..Target date August dengan December 2012..Harap-harap rezeki berpihak kepada aku kali ni..Destinasi masih lagi berlegar-legar dengan AirAsia je..Airasia X tunggu 2013 lah kut..

Terketar-ketar dah jari menunggu ni tapi lambat lagi lahh, 8hb oi..poyo je aku ni...

Thursday, October 20, 2011

BIG powered by AIRAsia and TUNE Money

Aku dah daftar dengan program loyalty BIG ni walaupun caj ATM withdrawalnya mahal (RM6 per withdrawal wooo!!). Bukan hape, walaupun aku tak gunakan VISA cardnye tapi bolehlah jugak aku dapat points bila terbang bersama AIRAsia atau tidur di TUNE Hotel..Ok lan kan..kan..Nanti points dah banyak bolehlah redeem tiket FREE!!!...FREE is the keyword!!!..

Nak daftar senang je,..Mula-mula tu pergi ke website dia tune2big.com. Cari button SIGN-UP, dan follow instruction. Untuk pendaftaran kena bayar RM10. Nak load ada 4 cara iaitu melalui CIMB ATM, CIMB CDM, FPX dan e-pay. Hanya melalui CIMB sahaja tiada caj reload. FPX dikenakan RM0.70 per transaction. Manakala e-pay pula caj dikenakan adalah RM2.00 per transaksi.

Ermmm..Bila laa points nak byk nih...

Masih berimpian nak ke Bali?

Bilik hotel budget untuk trip Bali aku dah booked through Agoda. Ini kali pertama aku menggunakan Agoda. Sebelum ini aku kerap menggunakan Asiatravel.com kerana mempunyai option pay during check-out. Tetapi kali ini harga bilik di Asiatravel.com melebihi budget aku la pulak. Hotel 3-4 stars jek yang ada..So, mari kita lihat macamana servis Agoda ini nanti.Aku akan buat review travel budget aku ni sesudah aku berjaya menjejakkan kaki aku ke sana. First time aku nak ke Bali dan Indonesia.

Sampaikah aku ke Bali bulan Disember nanti.?  Akan adakah masa yang terluang bila tiba tarikhnya nanti. Penantian satu penyiksaaaan..huk..huk..hukk

Wednesday, October 19, 2011

Duit Oh Duit!

Mana nak cari duit yek? Pakai tulang dua kerat aku nih? Heh! Bukan sahaja dua kerat aku pakai tapi dah tujuh lapan kerat dah aku bantai. Overwork sehh!! Pening kepala la pulak..Nak tidur dulu lah...Nanti aku sambung balik bila free...